Gå direkt till sidans innehåll

Nöjdhet insamling av grovavfall

Samhälle med cirkuläritet i fokus
Indikator AP. 1.1. 3

Indikatorn visar andelen invånare som anser att kommunens system för insamling av grovavfall är helt eller något så när tillfredsställande (2016 års mätning) /mycket väl anpassat eller ganska väl anpassat (2018, 2020 och 2023-års mätning).

Grovavfall eller grovsopor är hushållsavfall som är för stort för att rymmas i sopsäcken eller av andra orsaker inte passar i soppåsen, t.ex. kasserade möbler, tavlor, husgeråd, blomkrukor, cyklar, skidor, elavfall, metallskrot som t.ex. stekpannor.

Under 2020 gjorde man en metodförändring med mixad insamlingssystem med både webbenkät och telefonintervjuer. Tidigare år har man endast använt telefonintervjuer. Detta kan påverka resultatet något. Medodanalysen, som går att ladda ner nedan, beskriver ändringarna och ger en analys av effekterna på resultaten.

Andel som anser att insamlingen av grovavfall är ganska eller mycket väl anpassat efter hushållets behov

Senaste värdet:
48 % (2023)
Utgångsvärde:
48 % (2023)

Kommentar

Knappt hälften, 48 procent, av invånarna är nöjda med insamling av grovavfall och andelen har minskat stort sedan 2016. Detta innebär att målet på 85 procent inte uppnås för SÖRAB-kommunerna.

Nöjdast är invånarna i Upplands Väsby och Lidingö på 58 procent. Lägst andel nöjda kommuninvånare har Sundbyberg och Solna på 36 procent. I samtliga kommuner har det skett en minskning sedan 2016.

Boende i flerbostadshus är i högre grad tillfredsställda med insamling av grovavfall (53 procent) jämfört med boende i småhus (44 procent).

Minskningen av andel nöjda kan delvis vara ett resultat av metodförändringen då fler oftast vågar vara mer kritiska i webbenkäter än i telefonintervjuer.

Uppdaterad: 2024-11-11