Gå direkt till sidans innehåll

SÖRABMiljöbarometern

Nya system och tjänster har testats och utvärderats

Nya system och tjänster har testats och utvärderats

Datakälla: SÖRAB
Senaste värdet:
7 (2022).
Utgångsvärde:
2 (2021).

Kommentar

Nedan beskrivs projekt och system som testats och utvärderats varje år.

2022

1. Insamling av Returpapper under kommunalt ansvar

Syfte
Uppfylla ny lagstiftning om kommunal insamling

Beskrivning av metod
Kommunalt avfall från och med 2022. SÖRAB har avtal med leverantör som tömmer ÅVS och avsätter allt material från både ÅVS och FNI. För FNI har ett auktorisationssystem tillämpats där fastighetsägaren kan välja att få tjänsten utförd av någon av de leverantörerna som auktoriserat sig genom SÖRAB.

Status
System infört, tillsvidare

Utförare
SÖRAB

2. Ny tjänst 2023 Insamling bygg- och rivningsavfall i storsäck

Syfte
Uppfylla ny lagstiftning om kommunal insamling samt öka service

Beskrivning av metod
Nytt lagkrav från 2023-01-01 att kommunerna ska ta emot bygg- och rivningsavfall, från invånare som själva renoverat, i minst sex fraktioner. Enligt Avfall Sveriges tolkning i guide #24 så är kommunerna inte skyldiga att erbjuda en särskild fastighetsnära insamling. Däremot har SÖRAB och dess ägarkomuner valt att erbjuda denna tjänst för ökad service.

Status
System infört, tillsvidare

Utförare
SÖRAB

3. Insamling elavfall i kärl utvecklades mer storskaligt under 2022

Syfte
Utöka tjänsten och öka återbruk av kärl

Beskrivning av metod
Redan existerande tjänst utökas med fler kommuner som köper tjänsten. Tjänsten baseras i att elburar bytts mot kärl som hyres av SÖRAB.

Status
System infört med möjlighet för expansion.

Utförare
SÖRAB

4. Test: Returchansen på Returpark

Syfte
Öka återbruket och även återbruka sådant som SÖRABs samarbetspartners (välgörnhetsorganisationer) inte anser sig kunna sälja.

Beskrivning av metod
Returchansen har tidigare endast funnits på Returpunkterna, men testades 2022 även på Returpark. Returchansen innebär att material och produkter som lämnats in av invånarna som återbruk men som våra samarbetspartners inte bedömmer sig kunna sälja kan skänkas bort.

Status
Test pågår

Utförare
SÖRAB

5. Returpunkt Solna

Syfte
Ökad service för boende i närområdet, utökat fokus på återbruk och kunskapshöjande.

Beskrivning av metod
Ny anläggning med koncept Returpunkt. Stadsnära mini-ÅVC för förpackningar, FA, el och grovavfall av mindre storlek och i mindre mängd. Eget plan för återbruk, med Returchansen, och fokus på "upcycling" och laga redan producerade produkter.

Status
Anläggning uppfördoch öppnad.

Utförare
SÖRAB

6. Returpark Vallentuna

Syfte
Ökad service för boende i närområdet, utökat fokus på återbruk och återvinning.

Beskrivning av metod:
Ny anläggning med koncept Returpark. ÅVC med ett försteg utsortering av el, FA och produkter till återbruk.

Status
Anläggning uppfördoch öppnad.

Utförare
SÖRAB

7: Test: Träavfall för skolsjöljd

Syfte
Öka återbruk av tröavfall.

Beskrivning av metod
Träavfall från Vallentuna Returpark skänkes till skola i Vallentuna för användningen i skolans träslöjdsverksamhet.

Status
Test påbörjat och utfört, ej utvärderat.

Utförare
SÖRAB

2021

1. Pilotprojekt: Källsortering av förpackningar av tillsammans med restavfallfraktionen

Syfte
Utreda hur regionen kan möta ett eventuellt kommunalt ansvar för förpackningsinsamling.

Beskrivning av metod
Källsortering av förpackningar av plast, metall och papper i separata påsar för insamling tillsammans med restavfall. Försök i 350 småhus i Upplands Väsby.

Status
Pilot utförd, testet är utvärderat och har lett till fortsättningsprojekt.

2. Pilotprojekt Insamling av grovavfall, trädgårdsavfall och återbruk etc. via Tiptapp

Syfte
Få högre förståelse för SÖRAB och SÖRAB-regionens roll i samhällets ökade digitalisering där fler och fler väljer att köpa insamlingstjänster istället för att lämna på ÅVC.

Beskrivning av metod
Säkerställande av annons. Helpers anländer till SÖRABs anläggning och scannar då en kod på anläggning, denna kod ger personalen information om vilka annonser Helpern anländer med. Personalen kan då, via okulärbesiktning, kontrollera det avfallet som samlas in. Först efter detta får Helpern betalt.

Status
Pilotprojekt med scanning sattes upp. Samarbete med Tiptap och planering startade 2019, 2021 utfördes pilotprojekt. Projektet har utvärdeterats men tjänsten fortsätter vara tillgänglig till sista juni 2022.

Uppdaterad: 2023-06-08
Indikator AP.1.1.1.1